claesbilder

Bilder om allt och ingenting

48 Fascinerande (160 av 365)

16 kommentarer

Fascinerande
På en av Roms sju kullar, Aventinen, ligger Villa del Priorato di Malta. När min sambo och jag var i Rom i samband med påsken, så passerade vi förbi och undrade varför det var lång kö till porten på bilden. Det såg ut att vara ett kloster och klockan var strax före 11, så vi antog att man skulle öppna för besökare kl 11. Vi stannade därför och inväntade 11-slaget. Men porten öppnades aldrig. Efter ett tag noterade vi att personerna i kön verkade titta in genom portens nyckelhål och sedan gick därifrån. Samtidigt fylldes kön hela tiden på bakifrån. Vad var det alla tittade på och många fotograferade i nyckelhålet? Vi blev såklart nyfikna och ställde oss i kön. Tyckte det hela var fascinerande.

När vi kom fram kunde vi se att färgen runt portens nyckelhål var alldeles avskavd av alla som tittat in.Fascinerande_2

Och när vi själva tittade, så fick vi lösningen. Man kunde genom nyckelhålet se tvärs över staden ända till Peterskyrkan ca 2,5 km bort. Fascinerande 🙂Fascinerande_3
(Jag har fotograferat med teleobjektiv och det ser därför ut som om Peterskyrkan är mycket närmare än i verkligheten.)

16 thoughts on “48 Fascinerande (160 av 365)

  1. snyggt du gjort detta! jag har typ exakt samma svit på min blogg också, fast bara första o sista bilden 🙂

  2. Tack för era synpunkter 🙂

  3. Perfekt serie av berättande blider till temat 🙂

  4. Men oj så fascinerande och jag kan förstå hur nyfikna ni var på vad ni skulle se. Nä det där nyckelhålet tittade jag aldrig genom när jag var i Rom 😉

  5. Tänk att man kan se så mycket genom det lilla nyckelhålet 🙂

  6. Tack för alla kommentarer på mina bilder 🙂 Fascinerande också, både med nyckelhålet och människorna som köade för att kolla 🙂

  7. Fina bilder och en intressant historia – ska lägga den på minnet till nästa besök i Rom!

  8. Fascinerande bilder och berättelse!

  9. Fina bilder och spännande berättelse. Jätteintressant att läsa, roligt att lära nytt. Synd jag inte visste det förra våren, när jag var i Rom! Häftigt att du fick en så pass bra bild genom nyckelhålet!

  10. Visst är det läckert! Vi gjorde samma -98 . Kul fotat. Snyggt med inramningen från nyckelhålet!

  11. Läckert med inramningen av bilden genom nyckelhålet även om det inte syns något av nyckelhålet så gör växterna sitt till bilden.

  12. Otroligt, de måste ha bra tålamod. Fina bilder.

  13. Otroligt, de måste ha bra tålamod! Fina bilder.

  14. Ja, verkligen fascinerande! 🙂 Tänka att man köar för ett nyckelhål… 😉 Snyggt fångad andra sidan nyckelhålet på bild!

Kommentera

